اولین سالگرد گروه هه لپه رکی شلیوه( با این رسوای چه بخشایشی)

 

اولین اجراء گروه هه لپه رکی شلیوه بود که در اختتامیه جشنواره داخلی

 

تئاتر بانه برگذار شدازآنجا بود که هه لپه رکی شلیوه خود را به بانه

 

وکردستان معرفی کرد ولی با تاسف بسیار تعدادی از کسانی هیئت

 

موسس این گروه بودنند بنا به مشکلاتی این گروه را ترک واز طرفی

 

دیگردستهای پشت پرده نذاشتند که این گروه به فعالیت خود ادامه دهد

 

واین گروه را ممنوع از هر گونه اجراء در محیط انجمن این شهر کردند والان

 

این گروه مدت ۷ ماه است بدون هیچ اسپانسر ویا موکلی دور از هر اجرائی

 

تحت نام شلیوه مانده وما نیز راهی جز تغیر نام این گروه نداشتیم براستی

 

عجب ظلمی در حق ما و گروه بسیار عالی ما کردند وهیچ کس هم نیست

 

که بداد ما برسند شما بگوئید ما به کدامین گناه باید این گونه دور از هر

اجرائی باشیم؟

راستی ترو خدا نظر بدید تا ما دلگرم ترشیم

 

 

 

 

 

 

هه‌ڵپه‌ڕكێ موسیقی روح آدمی

 

هه لپه رکی شعر ِ تن و شاید است. یاد کردستان بخیر که در هر کوی و برزنش شور و آواز بود


به امید صبح سپیدی که از راه برسد و همه را به رقص آورد. صبح سپیدی که بی تردید این شب تار را پشت سر خواهد گذاشت


کرد ها هم به مانند سایرملل نمودهایی از زندگی خودرا در قالب حرکاتی ریتمیک و موزون که اساسا بر گر فته از پیشینه تاریخی. موقعیت جغرافیایی . شیوه زندگی .اعتقادات. کار و تلاش. جنگ و ستیز و.....است در طی هزاران سال به وجود آورده اند که (هه لپه رکی) نامیده می شود.


((هه لپه رکی)) جایگاه خاص خود را در فرهنگ کردها دارد به گونه ای که شناخت آن نگاه عمیق و نافذ بیننده را میطلبد تا شاهد سماع و شکرگزاری رقصنده در( هه و شار).ظلم ستیزی در( زه نگی).شادی و نشاط در (( گه ریان)) و......باشد.


رقصندگان با دستهای در هم گره کرده امانت دار قرنها فرهنگ متجلی در (( هه لپه رکی )) هستند که بیانگر اتحاد و یکپارچگی آنان در در طول تاریخ می باشد. این حرکات به لحاظ تنوع شیوه زندگی در نقاط مختلف کردستان متفاوت است ودر مناسبات مختلف آئینی . شادی وغم جایگاه خاص خود را دارد. متاسفانه گاها نمونه هایی از این ریتمها به مرور زمان فرسایش یافته و بعضا فراموش شده اند